Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.::Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali - św. Jan Paweł II::Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.::Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali - św. Jan Paweł II::Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.

Szkoła Promująca Zdrowie

 

  

Witamy.

 

        Nasza szkoła od wielu lat podejmuje działania promujące zdrowie i bezpieczeństwo. Staramy się poprawić atmosferę panującą w szkole. Dążymy, aby cała społeczność podejmowała działania dla poprawy własnego samopoczucia i zdrowia, uczyła się jak zdrowiej i lepiej żyć. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania oraz szkolnego programu profilaktycznego. Nauczyciele uczestniczą w szkoleniach z zakresu edukacji zdrowotnej  i realizują programy np: Czyste powietrze wokół nas, Lekki tornister, Nie pal, przy mnie proszę, Trzymaj formę, Zalecenia europejskiego kodeksu walki z rakiem, Bezpieczny przedszkolak itp. Wraz z uczniami realizują zadania prozdrowotne np: Śniadanie daje moc, Owoce w szkole, Szklanka mleka, Tydzień chleba, udział w spartakiadach międzyszkolny i organizacja spartakiady dzieci młodszych. Ponadto szkoła posiada dobrą bazę: salę gimnastyczną, boisko wielofunkcyjne, plac zabaw, boisko trawiaste. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, zdecydowaliśmy się przystąpić do sieci Szkół Promujących Zdrowie. Po przeprowadzeniu badań i określeniu problematycznych aspektów został sformułowany plan działań, którego celem będzie poprawa obecnej sytuacji. W bieżącym roku szkolnym 2017/2018 podejmujemy działania związane z realizacją programu Szkoły Promującej Zdrowie i prosimy o przyłączenie się do naszych akcji, o których będziemy państwa na bieżąco informować.

Szkolny Koordynator Programu Szkoła Promująca Zdrowie

Alina Dymińska

Zespół Promujący Zdrowie

Anna Majchrzak,

Joanna Ściegienna,

Wiesława Zbróg

 

 

 

 

 

 

 

PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

Opracował: Szkolny Koordynator Promocji Zdrowia - Alina Dymińska

 

W pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego 7 września, koordynator SzPZ korzystając z radiowęzła, zapoznał uczniów z wynikami ankiet i planem działań, który zaplanował Zespół Promujący Zdrowie, by niwelować w naszej placówce hałas i złe zachowania. Podczas zajęć i na lekcjach wychowawczych analizowano zachowania uczniów, wspólnie ustalono i podpisano kontrakty klasowe, regulaminy klasopracowni.  

                                                                 

 

Samorząd Uczniowski przygotował  skrzynkę „Poczta pomysłów”, do której uczniowie mogą wrzucać kartki z pomysłami na spędzanie wolnego czasu podczas trwania długich przerw. Znajduje się ona na parapecie okna, na parterze. Zostały tam również umieszczone tematyczne hasła, rymowanki np.: „Od hałasu boli głowa, więc dlatego o tym mowa”,  „Hałas jest mordercą wszelkich myśli”. Do końca miesiąca czekamy na pomysły dzieci i rodziców. Wykorzystamy je podczas naszych działań.

Z działaniami szkoły na pierwszym zebraniu dn. 18 września zostali również zapoznani rodzice. 

 

 

 

Na korytarzu szkolnym pojawiła się tablica informacyjna Szkoła Promująca Zdrowie wraz z logo.  Są na niej wiadomości dotyczące realizacji zadań w roku szkolnym 2017/2018, oraz umieszczane będą gazetki, ciekawostki oraz zadania na poszczególne miesiące. Uczniowie i rodzice na bieżąco będą mogli również czytać aktualne wiadomości  na stronie internetowej szkoły.

 

 

   W związku z VII Tygodniem Wychowania na tablicy informacyjnej umieszczono gazetkę pt. Alfabet dobrych manier. Pod każdą literą można poczytać o właściwym zachowaniu. Zostały również wyeksponowane książki dotyczące savoir-vivre’u. Ciekawe lektury chętni uczniowie mogą odnaleźć w bibliotece szkolnej. Zapraszamy do czytania.

 

Od września 2017r. w naszej szkole rozpoczęły funkcjonowanie strefy ciszy.   Zostały nią objęte cztery miejsca: przy bibliotece szkolnej, pokoju nauczycielskim, gabinecie  Dyrektora, na świetlicy- stołówce. Przebywający tam uczniowie powinni zachowywać się w odpowiedni sposób. Inni mogą w tych miejscach spędzić przerwę w ciszy i spokoju. Warunkiem przebywania w tej strefie jest respektowanie ustalonych zasad. W czasie przerw tutaj znajdują się te dzieci, które męczy zgiełk i hałas na korytarzu szkolnym. O zachowaniu spokoju i ciszy przypominają  umieszczone tabliczki.

 

Szkolny Kodeks Postępowania Uczniów

 


 

RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ

16 października okrzyknięty został „Europejskim Dniem Przywracania CzynnościSerca” i obchodzony jest od 2013 r. z inicjatywy Europejskiej Rady Resuscytacji. Celem inicjatywy jest popularyzacja wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy osobie, u której wystąpiło nagłe zatrzymanie krążenia.

 W tym niezwykle istotnym dniu już po raz piąty nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy (WOŚP):
”Rekord w jednoczesnej resuscytacji krążeniowo-oddechowej”. Koordynatorem szkolnym tegorocznej akcji była p. Marianna Szczepańska.

W trwającym ponad pół godziny przedsięwzięciu wzięło udział 60 uczniów Szkoły Podstawowej w Wilczkowicach, za co należą się im za to gromkie brawa.

Dziękujemy wszystkim za włączenie się do akcji!  

 


 



TYDZIEŃ CHLEBA

Dlaczego powinniśmy jeść chleb?

 Dlaczego powinniśmy jeść chleb? Powszechnie znany jest znaczący udział pieczywa w zaspokajaniu potrzeb energetycznych i odżywczych człowieka, niewiele natomiast zwraca się uwagi na szczególną rolę pieczywa w sprawnym funkcjonowaniu mózgu. Choć mózg stanowi zaledwie 2% masy naszego ciała, to zużywa 20% tlenu pochłanianego przez płuca i 20% energii zawartej w spożywanej żywności. Na potrzeby naszego mózgu wykorzystywane jest 40% węglowodanów zawartych w pożywieniu. Brak tlenu lub glukozy w ciągu 3 minut powoduje obumieranie komórek nerwowych (neuronów), z których zbudowany jest mózg.

 Z kolei sacharoza i inne cukry proste są szybko wchłaniane i zagrażają skokowym zwiększeniem stężenia glukozy we krwi. Organizm broni się przed tym zjawiskiem, m.in. przemieniając cukier w tłuszcz. Dlatego też wyroby cukiernicze i słodkie napoje są w głównej mierze odpowiedzialne za nadwagę u człowieka. Do odżywiania komórek nerwowych mózgu najbardziej odpowiednie są węglowodany złożone, takie jak skrobia, która jest głównym składnikiem mąki i chleba. Makrocząsteczki skrobi są zbudowane z łańcuchów glukozy (cukru prostego), ale są powoli rozkładane do glukozy w naszym układzie trawiennym, co umożliwia ciągłą i jednostajną dostawę energii do mózgu przez długi czas. Dlatego też z żywieniowego punktu widzenia to właśnie chleb i inne produkty zbożowe są najlepsze dla rozwoju inteligencji, zwłaszcza że oprócz wolno przyswajalnej glukozy zawierają również podstawowe składniki niezbędne do procesu trawienia polisacharydów, np. witaminę B1 (tiaminę). Ponadto w białkach pszenicy i innych zbóż występuje około 40% kwasu glutaminowego – aminokwasu zawartego w dużych ilościach w tkance mózgowej i pełniącego ważną rolę w pracy mózgu. Dzięki obecności kwasu glutaminowego i odpowiednich enzymów (dehydrogenaza i amidaza kwasu glutaminowego) tkanka mózgowa może zobojętniać działanie amoniaku, powstającego w znacznych ilościach w czasie wzmożonej pracy mózgu. Długotrwała praca umysłowa bez prawidłowego odżywiania się grozi hipoglikemią (niedocukrzeniem krwi). U osoby, która nie spożyła na śniadanie pieczywa lub innych produktów zbożowych, mózg może gorzej pracować, co często znajduje wyraz w gorszej sprawności szkolnej uczniów (osłabienie uwagi i zdolności zapamiętywania). Dlatego może warto byłoby szerzej rozpropagować następujące hasło: „Chcesz być mądry – jedz chleb!” Tymczasem w społeczeństwie, w tym także w środowisku lekarzy, pokutuje nieprawdziwe przeświadczenie o tuczących właściwościach chleba. Zgodnie z osiągnięciami współczesnej wiedzy jedzenie chleba, zwłaszcza z mąki pełnoziarnistej – razowej i na zakwasie, nie powoduje otyłości, ponieważ zmniejsza uczucie głodu i potrzebę jedzenia tłuszczu, jest więc sprzymierzeńcem w walce z nadwagą. Wynika to z faktu, że nawet w chlebie mieszanym, najchętniej spożywanym w Polsce, zawarte jest więcej błonnika pokarmowego niż w popularnych owocach i warzywach. Chleb zawiera ponad 30 komponentów. Znajdują się w nim wszystkie niezbędne składniki energetyczne, budulcowe i regulujące, które spełniają następujące funkcje:

 

- białka służą jako materiał budulcowy dla naszego organizmu,

 

- węglowodany i tłuszcze są głównym źródłem energii

 

- składniki mineralne pełnią wiele funkcji w budowie organizmu i przebiegających

 

 w nim procesach przemiany materii

 

-  błonnik pokarmowy absorbuje z żywności substancje szkodliwe dla zdrowia i przyczynia się do sprawniejszego funkcjonowania przewodu pokarmowego

 

- witaminy są niezbędne do prawidłowej przemiany materii.

 

 W Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie dla prawidłowo odżywiającego się zdrowego człowieka zaproponowano następujący udział poszczególnych grup pieczywa w całodziennej racji pokarmowej:  15% – ciemne (razowe) pieczywo pszenne lub żytnie, 20% – jasne pieczywo pszenne, 65% – mieszane pieczywo żytnio-pszenne lub jasne pieczywo żytnie.

 

Na podstawie artykułu portalu medycyna praktyczna. (www.mp.pl)

PODSUMOWANIE TYGODNIA CHLEBA

W ramach projektu Szkoła Promująca Zdrowie, w październiku  po raz kolejny nasza szkoła brała udział w ogólnopolskiej kampanii pod hasłem „Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia”, której celem było: promowanie prawidłowych nawyków odżywiania, zwrócenie uwagi na zdrowotne właściwości chleba na zakwasie, wypiekanego tradycyjnymi metodami. W ramach akcji odbyły się następujące działania:

- nauczyciele przeprowadzili pogadanki na temat chleba, roli rolnika w powstawaniu chleba, rodzajów pieczywa, historii chleba, rodzajów mąki itp.

- uczniowie klas młodszych oglądali film pt. „Od ziarna do chleba”,

- uczniowie poznawali związki frazeologiczne oraz przysłowia związane z chlebem,

- na korytarzu szkolnym  przygotowana została  gazetka „Tydzień Chleba”,

- odbywało się czytanie przez uczniów klas I-III i VII baśni i legend związanych z chlebem,

- uczniowie klas 0 - VII wzięli udział w konkursie plastycznym pt. "Bochen chleba" oraz nauce pieśni i piosenek związanych z chlebem.

 


 

W naszej placówce prężnie działa szkolne koło PCK.  Do zadań koła  należy m.in. kształcenie wśród młodzieży szkolnej potrzeby dbania o własne zdrowie oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do ochrony i doskonalenia zdrowia, kształtowanie postaw proekologicznych, poszerzanie wiedzy o organizacji czerwonokrzyskiej. Na korytarzu szkolnym uczniowie uaktualniają gazetki dotyczące zdrowia zarówno fizycznego, psychicznego oraz właściwego odżywiania. Zapobieganie chorobom społecznym i uzależnieniom celem szkolnego koła PCK” – takie hasło towarzyszyło nam w roku szkolnym 2016/2017. Dnia 11 października 2017r. odbyło się podsumowanie konkursu przez Zarząd PCK w Końskich.  W ramach podziękowania za podjęte działania szkoła otrzymała piłkę oraz książkę. 

     

 

Dnia 20 października 2017r. w trosce o bezpieczeństwo uczniów dyrektor Zbigniew Kowalczyk przeprowadził ze wszystkimi uczniami pogadankę na temat bezpiecznego zachowania się w szkole i na placu szkolnym. Spotkanie było wynikiem spostrzeżeń dyrektora, nauczycieli oraz samych uczniów na temat, co można jeszcze uczynić, aby w naszej placówce było jeszcze bezpiecznej. Uczniowie ze skupieniem wysłuchali wszystkich uwag dyrektora i nauczycieli oraz sami zaproponowali szereg rozwiązań poprawiających szeroko rozumiane bezpieczeństwo. Mamy nadzieję, że jak dotychczas nasza szkoła będzie miejscem, w którym każdy czuje się jak u siebie w domu.

 W czasie przerw uczniowie starają się  w różny sposób spędzać czas. Niektórzy w pogodne dni wychodzą na boisko szkolne i tam pod opieką nauczycieli dyżurujących  odbywają się rozgrywki piłki nożnej a dzieci młodsze spędzają czas na placu zabaw. By zmniejszyć hałas w czasie zajęć prowadzone są pogadanki, w klasach pojawiają się gazetki. Sami uczniowie  starają się w różny sposób uatrakcyjniać sobie czas na przerwach. Można spotkać grupy dzieci grające w ciekawe gry.

 

              

 

                                   

 

 Jesień to najlepsza pora na przygotowanie sałatek. To właśnie o tej porze roku rozmawiamy o wartościach odżywczych owoców i jarzyn. Uczniowie poznają w których owocach i warzywach, jakie znajdują się witaminy. Dzieci nabierają dobrych przyzwyczajeń właściwego odżywiania. Wszystkie sałatki były pyszne.

       

 

Ponadto dnia 8 listopada b.r. w Europejski Dzień Zdrowego Żywienia, nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej pt. „Śniadanie daje moc”. Tego dnia uczniowie klas 0-3 rozmawiali o zdrowym odżywianiu, piramidzie żywieniowej i samodzielnie przygotowali przepyszny i zdrowy posiłek. Z przyniesionych składników na zajęciach przygotowali samodzielnie kanapki, sałatki, przekąski. Był to również czas na przypomnienie uczniom 12 zasad zdrowego odżywiania się, zasad właściwego zachowania przy stole, zasady higieny przygotowywania i spożywania posiłków. Na ten temat zostały również przygotowane gazetki tematyczne. Udział w akcji „Śniadanie daje moc” jest ważnym elementem profilaktyki nadwagi i otyłości. Listopad to również miesiąc w którym obchodzimy Światowy Dzień Zwalczania Cukrzycy jednej z najniebezpieczniejszych chorób niezakaźnych. Najczęściej zapadają na nią osoby z nadwagą o nieprawidłowych nawykach żywieniowych. Ponieważ jest to choroba rozwijająca się bardzo powoli,  nauczyciele starają się uświadamiać naszym uczniom co należy czynić by jej zapobiegać. Uczniowie klas starszych nie przygotowywali śniadania lecz rozmawiali o prawidłowym żywieniu i cichej chorobie cukrzycy. 

  

  

17 listopada 2017 roku z uczniami klasy pierwszej i drugiej w naszej szkole spotkali się pracownicy KRUS z Końskich.  Nadrzędnym celem spotkania było przedstawienie podstawowych zasad bezpiecznego przebywania dzieci wiejskich w gospodarstwach rolnych, przestrzeganie przed istniejącymi zagrożeniami oraz wskazanie sposobów zapobiegania tragediom. Dzieci obejrzały film pt. „Niebezpieczne miejsca zabaw” i dowiedziały się o zagrożeniach jakie stwarzają środki chemiczne, niezabezpieczone maszyny i ostre narzędzia oraz kąpiel w miejscach niedozwolonych. Na koniec spotkania dzieci od gości otrzymały plany lekcji, odblaskowe znaczki oraz słodki upominek.

 

 

 

Dnia 15 listopada 2017r. odbyło się spotkanie z rodzicami. Podczas zebrania głos zabrała Pani pedagog Joanna Ściegienna wygłaszając prelekcję nt. "Uzależnień cywilizacyjnych dzieci i młodzieży". Poruszyła problem, który dotyka coraz częściej dzieci i młodzież a mianowicie uzależnienie od telefonu, komputera i Internetu. Uczuliła rodziców na czujność, skutki i niebezpieczeństwo  jakie niesie za sobą korzystanie z tych dóbr. W ramach Szkoły Promującej Zdrowie rodzice otrzymali ulotki informacyjne o zagrożeniach hałasem.


 

Podczas lekcji wychowawczych przeprowadzane były dyskusje na temat zachowania się w szkole.  Przewodniczący klas podczas spotkania Samorządu Uczniowskiego wykorzystując uwagi zgłaszane przez kolegów wraz z opiekunem p. Anną Majchrzak  opracowali Szkolny Kodeks Postępowania Uczniów. Kodeks uczniowie mogli dokładnie przeczytać, zapoznać się z propozycjami, znajdował się na gazetce Szkoły Promującej Zdrowie i przez okres tygodnia zgłaszać uwagi. Poprawiony  i zaakceptowany przez uczniów i nauczycieli został przeczytany podczas apelu o Prawach Dziecka oraz umieszczony w kąciku aktualności poszczególnych klas.

  

 

 

Do współpracy Szkoły Promującej Zdrowie  zapraszamy wszystkie grupy środowiskowe. Szkoła stara się promować zdrowe zachowania i wyszła z propozycją zorganizowania Aerobiku. Od października, w każdy czwartek o godz. 15. 00 wszyscy chętni spotykają się z p. Barbarą Burak (nauczycielką wychowania fizycznego) na wspólnych zajęciach. Razem ćwiczymy i dbamy o kondycję. 

 

     

 

Jedną z propozycji uczniów „w jaki sposób spędzać czas długich przerw” był udział w ćwiczeniach i oni również biorą udział w aerobiku. Uczennice SU w poniedziałki i czwartki podczas długich przerw prowadzą zajęcia. Wszyscy chętni mogą w każdej chwili dołączyć do ćwiczących. 

 

  


 

W ciągu roku szkolnego uczniowie naszej szkoły biorą udział w turniejach, zawodach i zajęciach sportowych:

 

  •  27 października uczniowie brali udział w XVIII Turnieju Piłki Nożnej programu „Z podwórka na stadion o puchar Tymbarku”

 

  •  W dniu 7 listopada odbyły się Gminne Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Piłce Nożnej Dziewcząt. W zawodach brało udział 5 szkół z terenu gminy Radoszyce. Dziewczęta ze Szkoły Podstawowej w Wilczkowicach zajęły 2 miejsce i awansowały do finału powiatowego.

 

  •  W dn. 28.11.2017r. dzieci z naszej szkoły uczestniczyły w zajęciach na krytej pływalni w Strawczynie. Brało w nich udział 36 uczniów z klas II – VI. Głównym celem zajęć było zapewnienie dzieciom warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego, korygowania i zapobiegania wadom postawy (skrzywieniom kręgosłupa), oswojenie z wodą, zabawy w wodzie z piłkami, nauka pływania z pomocą nauczyciela na dużym basenie.

 

  • 10 grudnia uczniowie wzięli udział w X Mikołajkowej Spartakiadzie Międzyszkolnej w Grodzisku. Rywalizacja przebiegała w VII konkurencjach sportowych. Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach zajęła IV miejsce wśród wszystkich szkół z terenu gminy Radoszyce.

 

W dniu 19.12.2017 do naszej szkoły przyjechali aktorzy z Impresariatu Artystycznego „Inspiracja” z Krakowa. Panowie dali dwa spektakle. Pierwszy pt.  „Pętla zdarzeń” był przeznaczony dla uczniów klas IV-VII i opowiadał o problemie agresji i przemocy rówieśniczej. W trakcie ukazanej historii rodzą się pytania - czy wszyscy byli bez winy? Czy brak reakcji na zjawisko przemocy nie jest milczącym przyzwoleniem na nią?  Drugi spektakl został zaprezentowany uczniom klas 0-III i nosił tytuł „Prawdziwy skarb”. Bajka dotyczyła przyjaźni, tego jak ważna jest w życiu i jak czasem nie zauważamy przyjaciela, który jest tuż obok nas. Wszyscy z dużym zainteresowaniem śledzili perypetie bohaterów.

  

 


 

UDZIAŁ UCZNIÓW W PRELEKCJI O HAŁASIE 

„Mów tylko wtedy, kiedy to co chcesz powiedzieć jest piękniejsze od ciszy.” 

Mając na uwadze szkodliwy wpływ hałasu na zdrowie dzieci i wszystkich pracowników szkoły, w ramach działań Szkoły Promującej Zdrowie zaproszono na spotkanie z uczniami lekarza  panią Magdalenę Dymińską. Głównym celem było rozwijanie wśród uczniów świadomości o negatywnych dla zdrowia skutkach hałasu oraz kształtowanie zachowań służących budowaniu atmosfery ciszy i spokoju w szkole. Pani Magdalena przeprowadziła prelekcję skierowaną do uczniów klas I-III i IV- VII. Uczniowie poznali budowę i funkcjonowanie narządu słuchu, dowiedzieli się, czym są fale dźwiękowe i w jaki sposób je odbieramy. Poznali zagrożenia wynikające z przebywania w nadmiernym  hałasie i dowiedzieli się jak powinniśmy chronić nasz słuch. Uczniowie mogli m.in. wysłuchać i porównać muzykę odtwarzaną w określonych poziomach decybeli.  Pani doktor podkreśliła, że hałas negatywnie oddziałuje nie tylko na aparat słuchu, ale niemal na wszystkie układy człowieka. Prelekcja spotkała się z dużym zainteresowaniem.                                                                        

Na zakończenie spotkania koordynator SzPZ ogłosiła konkurs plastyczny dla uczniów klas  I-III pt.„Hałas męczy. Lubię ciszę.” oraz konkurs na prezentację multimedialną dla klas IV-VII „Wpływ hałasu na zdrowie człowieka”.

   

 


UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY - SPOTKANIE Z RATOWNIKIEM MEDYCZNYM

W dniu 8 lutego 2018r. gościliśmy w szkole Ratownika Medycznego Ratownictwa Wodnego Rzeczpospolitej z oddziału w Końskich p. Annę Siemieniec. Spotkała się ona z dziećmi w celu przeprowadzenia prelekcji z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczniowie klas 0-VII z zaciekawieniem wysłuchali jak należy zachować się w niebezpiecznych sytuacjach oraz przyjrzeli się jak udzielać pierwszej pomocy m.in.: jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, jak sprawdzić czy osoba jest przytomna i oddycha. Po części teoretycznej przyszła kolej na praktykę. Dzieci chętnie zgłaszały się, aby na fantomie sprawdzić jak wykonać resuscytację. Następnie p. Siemieniec zaprezentowała jak działa defibrylator, jak założyć kołnierz ortopedyczny oraz jak postępować w czasie krwotoku czy zadławienia. Na zakończenie spotkania udzielała odpowiedzi na licznie stawiane pytania przez naszych uczniów. Spotkanie zorganizowały p. Anna Majchrzak i p. Alina Dymińska.

Serdecznie dziękujemy p. Ratownik Annie Siemieniec za poświęcony dla nas czas i przeprowadzenie tak ważnej lekcji.

   


 

ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA - WARSZTATY DLA UCZNIÓW KL.I-III

 

W dniu 01.03.2018 r. uczniowie klas I-III wzięli udział w warsztatach profilaktyczno- zdrowotnych pt. ''Igrzyska żywieniowe czyli jedzenie na medal". Głównym celem było kształtowanie świadomości żywieniowej wśród dzieci i dostarczenie im wiedzy z zakresu racjonalnego zdrowego odżywiania. Przeprowadził je przedstawiciel Ośrodka Profilaktyki Społecznej w Krakowie Pan Rafał Szymkowiak. W trakcie spotkania uczniowie otrzymali „dawkę wiadomości” dotyczącą zdrowej żywności, a także mogli wykazać się wiedzą na ten temat. Dzieci sprawdziły się w sześciu konkurencjach:

I. Warzywa i owoce

II.  Posiłki

III. Picie

IV. Produkty szkodliwe

V. Piramida żywieniowa

VI. Jemy witaminy

Członkowie poszczególnych grup: Krokodyli, Orłów, Krów i Wilków walczyli o zwycięstwo w igrzyskach. Rozpoznawali przy pomocy zmysłu dotyku owoce i warzywa. Rozwiązali zagadki w jakich produktach znajdują się witaminy A, B, C, D. Dzieci potrafiły wybrać prawidłowo produkty do przygotowania poszczególnych posiłków dnia. Podczas prezentacji słynny kucharz Pascal przedstawił uczniom piramidę żywieniową. Jej podstawowym piętrem jest aktywność fizyczna, która ma duży wpływ na nasze zdrowie. Pan Rafał przekazał informację o ilości cukru jaka znajduje się w napojach oraz niezdrowym jedzeniu Fast Ford. Sądzimy, że dzięki przeprowadzonym warsztatom niektórzy uczniowie postarają się zmienić złe nawyki żywieniowe. Dzięki zdobytej wiedzy będą jadać 5 posiłków dziennie w równych odległościach czasowych 2-3 godzinnych, a pić tylko po spożyciu potraw a nie w trakcie. W miłej atmosferze, w oryginalny sposób, podczas zdrowej rywalizacji w postaci quizów przekazano dzieciom wiele informacji na temat wpływu żywienia na nasze zdrowie i samopoczucie.

Warsztaty odbyły się dzięki Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radoszycach, która przeznaczyła środki na zorganizowanie tych zajęć.