Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.::Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali - św. Jan Paweł II::Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.::Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali - św. Jan Paweł II::Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.

Szkoła Promująca Zdrowie

 

Witamy.

 

        Nasza szkoła od wielu lat podejmuje działania promujące zdrowie i bezpieczeństwo. Staramy się poprawić atmosferę panującą w szkole. Dążymy, aby cała społeczność podejmowała działania dla poprawy własnego samopoczucia i zdrowia, uczyła się jak zdrowiej i lepiej żyć. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania oraz szkolnego programu profilaktycznego. Nauczyciele uczestniczą w szkoleniach z zakresu edukacji zdrowotnej  i realizują programy np: Czyste powietrze wokół nas, Lekki tornister, Nie pal, przy mnie proszę, Trzymaj formę, Zalecenia europejskiego kodeksu walki z rakiem, Bezpieczny przedszkolak itp. Wraz z uczniami realizują zadania prozdrowotne np: Śniadanie daje moc, Owoce w szkole, Szklanka mleka, Tydzień chleba, udział w spartakiadach międzyszkolny i organizacja spartakiady dzieci młodszych. Ponadto szkoła posiada dobrą bazę: salę gimnastyczną, boisko wielofunkcyjne, plac zabaw, boisko trawiaste. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, zdecydowaliśmy się przystąpić do sieci Szkół Promujących Zdrowie. Po przeprowadzeniu badań i określeniu problematycznych aspektów został sformułowany plan działań, którego celem będzie poprawa obecnej sytuacji. W bieżącym roku szkolnym 2017/2018 podejmujemy działania związane z realizacją programu Szkoły Promującej Zdrowie i prosimy o przyłączenie się do naszych akcji, o których będziemy państwa na bieżąco informować.

Szkolny Koordynator Programu Szkoła Promująca Zdrowie

Alina Dymińska

Zespół Promujący Zdrowie

Anna Majchrzak,

Joanna Ściegienna,

Wiesława Zbróg

 

 

 

 

 

 

 

PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

Opracował: Szkolny Koordynator Promocji Zdrowia - Alina Dymińska

 

W pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego 7 września, koordynator SzPZ korzystając z radiowęzła, zapoznał uczniów z wynikami ankiet i planem działań, który zaplanował Zespół Promujący Zdrowie, by niwelować w naszej placówce hałas i złe zachowania. Podczas zajęć i na lekcjach wychowawczych analizowano zachowania uczniów, wspólnie ustalono i podpisano kontrakty klasowe, regulaminy klasopracowni.  

                                                                 

Samorząd Uczniowski przygotował  skrzynkę „Poczta pomysłów”, do której uczniowie mogą wrzucać kartki z pomysłami na spędzanie wolnego czasu podczas trwania długich przerw. Znajduje się ona na parapecie okna, na parterze. Zostały tam również umieszczone tematyczne hasła, rymowanki np.: „Od hałasu boli głowa, więc dlatego o tym mowa”,  „Hałas jest mordercą wszelkich myśli”. Do końca miesiąca czekamy na pomysły dzieci i rodziców. Wykorzystamy je podczas naszych działań.

Z działaniami szkoły na pierwszym zebraniu dn. 18 września zostali również zapoznani rodzice. 

 

 

 

Na korytarzu szkolnym pojawiła się tablica informacyjna Szkoła Promująca Zdrowie wraz z logo.  Są na niej wiadomości dotyczące realizacji zadań w roku szkolnym 2017/2018, oraz umieszczane będą gazetki, ciekawostki oraz zadania na poszczególne miesiące. Uczniowie i rodzice na bieżąco będą mogli również czytać aktualne wiadomości  na stronie internetowej szkoły.

 

 

   W związku z VII Tygodniem Wychowania na tablicy informacyjnej umieszczono gazetkę pt. Alfabet dobrych manier. Pod każdą literą można poczytać o właściwym zachowaniu. Zostały również wyeksponowane książki dotyczące savoir-vivre’u. Ciekawe lektury chętni uczniowie mogą odnaleźć w bibliotece szkolnej. Zapraszamy do czytania.

 

Od września 2017r. w naszej szkole rozpoczęły funkcjonowanie strefy ciszy.   Zostały nią objęte cztery miejsca: przy bibliotece szkolnej, pokoju nauczycielskim, gabinecie  Dyrektora, na świetlicy- stołówce. Przebywający tam uczniowie powinni zachowywać się w odpowiedni sposób. Inni mogą w tych miejscach spędzić przerwę w ciszy i spokoju. Warunkiem przebywania w tej strefie jest respektowanie ustalonych zasad. W czasie przerw tutaj znajdują się te dzieci, które męczy zgiełk i hałas na korytarzu szkolnym. O zachowaniu spokoju i ciszy przypominają  umieszczone tabliczki.

 

Szkolny Kodeks Postępowania Uczniów

 


 

RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ

16 października okrzyknięty został „Europejskim Dniem Przywracania CzynnościSerca” i obchodzony jest od 2013 r. z inicjatywy Europejskiej Rady Resuscytacji. Celem inicjatywy jest popularyzacja wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy osobie, u której wystąpiło nagłe zatrzymanie krążenia.

 W tym niezwykle istotnym dniu już po raz piąty nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy (WOŚP):
”Rekord w jednoczesnej resuscytacji krążeniowo-oddechowej”. Koordynatorem szkolnym tegorocznej akcji była p. Marianna Szczepańska.

W trwającym ponad pół godziny przedsięwzięciu wzięło udział 60 uczniów Szkoły Podstawowej w Wilczkowicach, za co należą się im za to gromkie brawa.

Dziękujemy wszystkim za włączenie się do akcji!  


 



TYDZIEŃ CHLEBA

Dlaczego powinniśmy jeść chleb?

 Dlaczego powinniśmy jeść chleb? Powszechnie znany jest znaczący udział pieczywa w zaspokajaniu potrzeb energetycznych i odżywczych człowieka, niewiele natomiast zwraca się uwagi na szczególną rolę pieczywa w sprawnym funkcjonowaniu mózgu. Choć mózg stanowi zaledwie 2% masy naszego ciała, to zużywa 20% tlenu pochłanianego przez płuca i 20% energii zawartej w spożywanej żywności. Na potrzeby naszego mózgu wykorzystywane jest 40% węglowodanów zawartych w pożywieniu. Brak tlenu lub glukozy w ciągu 3 minut powoduje obumieranie komórek nerwowych (neuronów), z których zbudowany jest mózg.

 Z kolei sacharoza i inne cukry proste są szybko wchłaniane i zagrażają skokowym zwiększeniem stężenia glukozy we krwi. Organizm broni się przed tym zjawiskiem, m.in. przemieniając cukier w tłuszcz. Dlatego też wyroby cukiernicze i słodkie napoje są w głównej mierze odpowiedzialne za nadwagę u człowieka. Do odżywiania komórek nerwowych mózgu najbardziej odpowiednie są węglowodany złożone, takie jak skrobia, która jest głównym składnikiem mąki i chleba. Makrocząsteczki skrobi są zbudowane z łańcuchów glukozy (cukru prostego), ale są powoli rozkładane do glukozy w naszym układzie trawiennym, co umożliwia ciągłą i jednostajną dostawę energii do mózgu przez długi czas. Dlatego też z żywieniowego punktu widzenia to właśnie chleb i inne produkty zbożowe są najlepsze dla rozwoju inteligencji, zwłaszcza że oprócz wolno przyswajalnej glukozy zawierają również podstawowe składniki niezbędne do procesu trawienia polisacharydów, np. witaminę B1 (tiaminę). Ponadto w białkach pszenicy i innych zbóż występuje około 40% kwasu glutaminowego – aminokwasu zawartego w dużych ilościach w tkance mózgowej i pełniącego ważną rolę w pracy mózgu. Dzięki obecności kwasu glutaminowego i odpowiednich enzymów (dehydrogenaza i amidaza kwasu glutaminowego) tkanka mózgowa może zobojętniać działanie amoniaku, powstającego w znacznych ilościach w czasie wzmożonej pracy mózgu. Długotrwała praca umysłowa bez prawidłowego odżywiania się grozi hipoglikemią (niedocukrzeniem krwi). U osoby, która nie spożyła na śniadanie pieczywa lub innych produktów zbożowych, mózg może gorzej pracować, co często znajduje wyraz w gorszej sprawności szkolnej uczniów (osłabienie uwagi i zdolności zapamiętywania). Dlatego może warto byłoby szerzej rozpropagować następujące hasło: „Chcesz być mądry – jedz chleb!” Tymczasem w społeczeństwie, w tym także w środowisku lekarzy, pokutuje nieprawdziwe przeświadczenie o tuczących właściwościach chleba. Zgodnie z osiągnięciami współczesnej wiedzy jedzenie chleba, zwłaszcza z mąki pełnoziarnistej – razowej i na zakwasie, nie powoduje otyłości, ponieważ zmniejsza uczucie głodu i potrzebę jedzenia tłuszczu, jest więc sprzymierzeńcem w walce z nadwagą. Wynika to z faktu, że nawet w chlebie mieszanym, najchętniej spożywanym w Polsce, zawarte jest więcej błonnika pokarmowego niż w popularnych owocach i warzywach. Chleb zawiera ponad 30 komponentów. Znajdują się w nim wszystkie niezbędne składniki energetyczne, budulcowe i regulujące, które spełniają następujące funkcje:

 

- białka służą jako materiał budulcowy dla naszego organizmu,

 

- węglowodany i tłuszcze są głównym źródłem energii

 

- składniki mineralne pełnią wiele funkcji w budowie organizmu i przebiegających

 

 w nim procesach przemiany materii

 

-  błonnik pokarmowy absorbuje z żywności substancje szkodliwe dla zdrowia i przyczynia się do sprawniejszego funkcjonowania przewodu pokarmowego

 

- witaminy są niezbędne do prawidłowej przemiany materii.

 

 W Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie dla prawidłowo odżywiającego się zdrowego człowieka zaproponowano następujący udział poszczególnych grup pieczywa w całodziennej racji pokarmowej:  15% – ciemne (razowe) pieczywo pszenne lub żytnie, 20% – jasne pieczywo pszenne, 65% – mieszane pieczywo żytnio-pszenne lub jasne pieczywo żytnie.

 

Na podstawie artykułu portalu medycyna praktyczna. (www.mp.pl)

PODSUMOWANIE TYGODNIA CHLEBA

W ramach projektu Szkoła Promująca Zdrowie, w październiku  po raz kolejny nasza szkoła brała udział w ogólnopolskiej kampanii pod hasłem „Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia”, której celem było: promowanie prawidłowych nawyków odżywiania, zwrócenie uwagi na zdrowotne właściwości chleba na zakwasie, wypiekanego tradycyjnymi metodami. W ramach akcji odbyły się następujące działania:

- nauczyciele przeprowadzili pogadanki na temat chleba, roli rolnika w powstawaniu chleba, rodzajów pieczywa, historii chleba, rodzajów mąki itp.

- uczniowie klas młodszych oglądali film pt. „Od ziarna do chleba”,

- uczniowie poznawali związki frazeologiczne oraz przysłowia związane z chlebem,

- na korytarzu szkolnym  przygotowana została  gazetka „Tydzień Chleba”,

- odbywało się czytanie przez uczniów klas I-III i VII baśni i legend związanych z chlebem,

- uczniowie klas 0 - VII wzięli udział w konkursie plastycznym pt. "Bochen chleba" oraz nauce pieśni i piosenek związanych z chlebem.