Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.::Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali.::Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.::Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali.::Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach - witamy na naszej stronie internetowej.

Rzecznik Praw Ucznia

Rzecznik Praw Ucznia



 Rzecznikiem Praw Ucznia jest opiekun SU Pani Anna Majchrzak.


Służy pomocą wszystkim uczniom i można się do niej zwrócić, gdy ma się jakiś problem,

z prośbą o radę lub po prostu porozmawiać na dręczące Was pytania.



Kim jest Rzecznik Praw Ucznia?

 

Podstawowym zadaniem  RPU jest stanie na straży przestrzegania praw uczniów i reprezentowaniu ich interesów przed Radą Pedagogiczną czy Dyrekcją Szkoły, informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia oraz podejmowanie interwencji w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.

Rzeczniik Praw Ucznia podejmuje przede wszystkim działania na rzecz zapewnienia uczniom warunków do pełnego i harmonijnego rozwoju i poszanowania ich godności. Stoi na straży praw ucznia określonych w Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka, ustawie o systemie oświaty i innych przepisach prawa, a w szczególności:
prawa do rzetelnej informacji,
prawa do bezpiecznej nauki,
prawa do życia bez przemocy i poniżania,
prawa do wypowiedzi,
prawa do stowarzyszenia,
prawa do swobody myśli, sumienia, religii.



W jakich sytuacjach nale ży zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?



Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem.

Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał na przykła karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów, rówieśników może zgłosić się do Rzecznika.

Wszystkie działania podejmuje się w najlepiej rozumianym interesie każdego ucznia.

Rzecznik zobowiązany jest do udostępnienia zainteresowanym wszelkich szkolnych regulaminów, informowania o prawach ucznia i obywatela. Uczeń może wystąpić do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może wystąpić nie tylko w interesie indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu - grupy uczniów, nawet całej klasy.

Uczeń zawsze może być pewien dyskrecji ze strony Rzecznika Praw Ucznia

Z całą pewnością nie podejmie on żadnych działań bez zgody ucznia lub jego rodziców.



W jaki sposób rozwiązuje się sytuacje konfliktowe?



Sytuacje konfliktowe są rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron. Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania stron. Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie.

Wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.



O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?


Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach:
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 roku, ratyfikowana przez Polskę dnia 30 kwietnia 1991 roku (Dz. U. Nr 120 poz. 526, 527),
Ustawa o Systemie oświaty z dnia 18 lutego 1991 roku (Dz. U. Nr 95 poz. 452 z późniejszymi zmanami).




Ważne telefony:

233 82 10 - telefon zaufania - Towarzystwo Przyjaciół Dzieci / Ośrodek Pomocy Dziecku i Rodzinie
0 800 12 00 02 - telefon dla ofiar przemocy w rodzinie - bezpłatny
0 800 39 22 18 - dyżury policyjnej infolinii - bezpłatny



Rzecznik Praw Ucznia przypomina!


SZKOLNY RZECZNIK PRAW UCZNIA PRZYPOMINA

PRAWO- to przywilej, z którego możesz korzystać.

OBOWIĄZEK- to zasady, których musisz przestrzegać.

PRAWO- czyli możesz:
• znać swoje prawa,
• uczyć się,
• wymagać, by inni (dorośli i dzieci), traktowali cię z szacunkiem,,
• wiedzieć, jakie oceny dostajesz,
• wyrażać własne zdania na różne tematy,
• mieć swoje przekonania,
• chronić swoją własność, zdrowie i życie prywatne,
• brać udział w tym wszystkim, co dzieje się w szkole (imprezy, konkursy, mecze, uroczystości, dyskoteki),
• korzystać z różnych zajęć po lekcjach,
• prosić o pomoc nauczyciela, kiedy czegoś nie rozumiesz,
• prosić o pomoc pracowników szkoły w rozwiązywaniu twoich osobistych problemów, zgłaszać swoje pomysły do samorządu,
• wybierać przedstawicieli do samorządu,
• być wybranym do samorządu,
• otrzymać stypendium i pomoc materialną zgodnie z obowiązującym regulaminem,



OBOWIĄZEK czyli powinieneś:
• punktualnie przychodzić na zajęcia i aktywnie w nich uczestniczyć,
• przygotowywać się do zajęć i odrabiać zadania domowe,
• rozwijać swoje umiejętności, czyli to, w czym się czujesz najmocniejszy i co najbardziej lubisz,
• usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach szkolnych,
• traktować dorosłych i dzieci uprzejmie oraz z szacunkiem (kultura słowa i czynu),
• przeciwstawiać się wulgarności, brutalności, agresywności, wykorzystywaniu słabszych,
• dotrzymywać obietnic i zobowiązań,
• być odpowiedzialnym za to co robisz,
• szanować (nie niszczyć) rzeczy szkolne, swoje i należące do innych dzieci,
• zmieniać obuwie i strój na w-f,
• dbać o swój wygląd i higienę (ubierać się czysto, nie farbować włosów, nie malować się, nie robić dziwnych fryzur, na uroczystości zakładać strój apelowy),
• na przerwach przestrzegać zasad bezpieczeństwa. 



WAŻNE TELEFONY

Niebieska Linia
pomoc ofiarom przemocy w rodzinie
bezpłatny telefon 0 800 120 002

Zatrzymać Przemoc
bezpłatny telefon Komendy Stołecznej Policji
0 800 120 148

Antynarkotykowy Telefon Zaufania
codziennie od 16.00 do 21.00
telefon 0 801 199 990



Uczniowie mają możliwość dochodzenia swych praw zwracając się do (przy zachowaniu podanej kolejności):

- wychowawcy klasy,

- pedagoga (gdy przemawia za tym charakter sprawy), 

- Rzecznika Praw Ucznia, który, po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej sytuacji.



Pamiętaj!